Zon, zee, ztrand, ziek en zen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marsha en Renate Waard - WaarBenJij.nu Zon, zee, ztrand, ziek en zen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marsha en Renate Waard - WaarBenJij.nu

Zon, zee, ztrand, ziek en zen

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Marsha en Renate

15 Juni 2014 | Indonesië, Batavia

Lieve allemaal,

Dit is alweer onze laatste blog, morgen vliegen we alweer naar huis en dinsdagochtend komen we aan op Schiphol!! Gek hoor, die 3,5 maand zijn supersnel gegaan. Ik schrijf dit nu vanuit ons hostel in Jakarta, maar dit laatste verhaal begint op Bali, in Lovina!

Lovina en Kuta
Marsha vertelde al dat we 's ochtends vroeg dolfijnen zouden gaan spotten. Nou vroeg was het zeker! We zaten in het bootje tijdens de sunrise, wat erg mooi was zo boven het eiland. We hebben best veel dolfijnen gezien, maar dan elke keer heel kort. We dachten o dit is zo'n tour, dan zit je in zo'n vissersbootje en lekker rustig dus. Nou dus niet, we zaten wel in zo'n vissersbootje maar zo waren er rond de 150 bootjes met mensen die allemaal op dezelfde plek dolfijnen gingen spotten.. Heel erg druk dus. En elke keer als een dolfijn gespot werd gingen alle bootjes er keihard op af, waardoor de dolfijnen uiteraard weer onder water verdwenen (dat zou ik ook doen als ik hen was). Verder was de tour wel leuk, maar we hadden het al redelijk snel gehad en gingen dus weer terug naar ons hotel. Daar lekker even ontbeten en toen gingen we met de auto met chauffeur richting Kuta! We hadden onderweg wat stops afgesproken, en we hebben prachtige uitzichten gezien van rijstvelden, supermooi om zo dwars door Bali te rijden. Een van de stops was bij een waterval, daar konden we naar beneden lopen. Na een paar stops en een paar uurtjes kwamen we aan in Kuta. Iedereen zegt altijd dat Kuta vreselijk is, dat het alleen maar vol zit met dronken Australiers. Nou dat vonden wij wel meevallen. We zaten in Legian, dat is een gezellige wijk in Kuta vlakbij het strand met veel restaurantjes, barretjes en de legendarische Skygarden (8 bars/discotheken in 1 gebouw). Toen we aankwamen hebben we niet zoveel gedaan, en 's avonds hebben we lekker een film gekeken in het hostel met wat anderen. De volgende dag gingen we naar het strand. Kuta is vooral chill om te surfen, maar de golven zijn er echt superhoog dus dat durfden wij echt niet aan. Helaas konden we door de golven en de stroming ook niet echt zwemmen. 's Avonds gingen we uit eten maar toen werd ik helaas niet lekker. We zijn wel nog even naar de Skygarden geweest, ik wilde toch wel graag zien hoe het daar was, maar na een uurtje zijn we maar weggegaan. Helaas werd ik zieker en de volgende dagen heb ik dan ook in bed doorgebracht :( Mars is de dag erna wel nog uitgeweest met mensen uit onze dorm, wat heel gezellig was, vertelde ze me toen ze 's nachts terugkwam en mij wakker maakte door half op mijn bed te klimmen (bunkbed) en naast mijn bed te springen :) na 2 dagen bijna de hele tijd op bed liggen was ik het allemaal wel weer zat, en we wilden ook doorreizen. We gingen dus met een taxi naar Ubud!

Ubud en Sanur
Ubud is een superleuk plaatsje midden op Bali. Het ligt midden in de rijstvelden, is heel gezellig en helemaal gefocust op gezond leven (goede plek voor mij op dat moment dus). Je hebt er allemaal restaurantjes die zich richten op organisch en biologisch eten, er zijn heel veel spa's, en het is echt een plek om aan yoga te doen. Zodra ik me dus een stuk beter voelde zijn we een intro to yoga class gaan volgen. We vonden het allebei heel chill en besloten dus om een 3 ritten kaart te kopen, we hebben dus 4 yogalessen gehad, alle4 heel verschillend en met verschillende teachers. De eerste was heel relaxt, zoals yoga hoort te zijn wel challenging maar het moet niet moeizaam gaan of moeilijk zijn. Je moet je er comfortabel bij voelen. Ook hebben we gemediteerd door de 7 chakra's :) Nou de tweede teacher dacht daar wel iets anders over. Ze was heel erg van my way or the highway, het moest echt op haar manier en ze vond het belachelijk dat mensen tegenwoordig zulke korte hamstrings hebben (?). Ook vond ze het nodig om boven op iemand te gaan zitten zodat zij maar verder kon stretchen. Wij vonden haar kortom heel erg irritant, en besloten om de volgende ochtend naar morning flow te gaan om 8 uur 's ochtends, morning flow klonk wel relaxt. Nou dat relaxte viel wat tegen, er stond dat de class ook voor beginners was maar zo om 8 uur 's ochtends was deze les toch echt wel te zwaar voor ons. Het is niet zo chill als je de hele tijd duizelig bent haha. De vierde les was echt superchill. De teacher legde alles heel goed uit en we hebben drie kwartier lang eerst al onze spieren opgewarmd en alles losgemaakt. Verder hielp hij heel goed en was hij ook heel aardig! We kunnen nu eindelijk de downward facing dog, de warrior 1 en 2 en nog wat meer poses. Gelukkig dus een leuke afsluiting van de yogalessen! Verder hebben we in Ubud niet zoveel gedaan. Veel geslapen, lekker gegeten en gechilld. We zijn er bijna een week gebleven, lekker hoor even een 'vaste' verblijfplaats, in een homestay van heel aardige mensen. Na Ubud gingen we naar Sanur. Sanur is een strandplaats, maar dan een stuk rustiger dan Kuta. We vonden het allebei een chille plaats, we zijn lekker 2 dagen naar het strand geweest en hebben een beetje rondgelopen. Een halfuur nadat we er aan waren gekomen vroeg iemand of we mee wilden naar een strand, iemand anders had een auto gehuurd dus we konden dan meerijden. We dachten chill, dan gaan we nu naar een strandje wat verder weg, fijn dat we met de auto kunnen! Uiteindelijk gingen we naar het strand waar je gewoon heen kunt lopen vanaf het hostel, lekker onzin die auto dus :p 's avonds hebben we niet zoveel gedaan in Sanur, we konden weer films kijken in het hostel dus hebben we dat lekker gedaan. Na 2 nachten Sanur zijn we weer verder gegaan.

De Gili's
We namen de boot vanaf Padang Bai naar de Gili eilanden. Dit zijn 3 kleine eilanden voor de kust van Lombok, die allemaal om iets anders bekend staan. Gili T(rawangan) is het party eiland, Gili Meno is een basic eiland waar vooral veel mensen op honeymoon gaan, en Gili Air zit daar een beetje tussenin. Alledrie de eilanden zijn prachtig, met mooie witte stranden en een heldere turquoise zee :) We bleven eerst 4 nachten op Gili T. We zaten in een gezellig hostel met een zwembad en een klimwand boven het zwembad. Gili T is echt supergezellig, we hebben daar heerlijk op het strand gelegen bij gezellige strandtenten, af en toe lekker een fruitjuice of een lassi bestellend (we zijn inmiddels fan geworden van lassi's <3) en lekker aan ons kleurtje gewerkt (ja ik weet het, jullie zijn waarschijnlijk allemaal bruiner dan wij, maar we zijn nu echt wel bruin voor ons doen!). Op Gili T zijn de grote partyavonden maandag, woensdag en vrijdag. Wij zijn op de vrijdag naar de beachparty geweest, dat was wel leuk maar de muziek was bijna de hele tijd hetzelfde. We hebben het dus niet zo laat gemaakt. 's Nachts gebeurde er wel nog iets heel raars. Ik sliep en opeens rende er een random jongen onze dorm in. Hij was helemaal paniekerig en zei steeds 'the cops! The cops!' nadat hij een rondje in onze dorm had gerend sprong hij opeens bij mij in bed en wilde zich achter mij verstoppen. Ik sliep echt nog half en ik dacht wattttttt gebeurt hier. Ik zei dus steeds ' you have to leave!!!!!' maar ik hoorde ook gerammel aan de deur, maar er kwam niemand binnen. Daarna ging die gast gelukkig snel weg. De volgende dag hoorden we dat hij crystal meth had gebruikt terwijl hij dacht dat het cocaine was (?!) en dat de 'eilandwachten' (er is er geen politie) inderdaad achter hem aan zaten. Ik dacht 's ochtends echt dat ik het gedroomd had, maar nee dus. Marsha is natuurlijk door het hele gebeuren heen geslapen :p Op zaterdag en zondag bleven we gewoon bij het hostel chillen 's avonds. Overdag hebben we een keer een fiets gehuurd en we zijn het eiland rondgefietst, wat heel leuk was om te doen. Op maandag zijn we uitgeweest, wat echt heel erg leuk was! We waren wel pas om 5 uur terug en we wilden de boot van 9 uur nemen. Nou dat werd m dus echt niet, we hadden wel de wekker gezet maar we dachten nah we blijven maar liggen haha. Toen konden we pas de boot van 3 uur nemen maar ja. Na een halfuurtje varen kwamen we aan op Gili Air. Op Gili Air zaten we in een bungalowtje vlakbij het strand, heel erg leuk. Het was wel aan de andere kant van het eiland, dus niet waar de boot aankwam. We huurden fietsen en gingen met onze grote backpacks, onze kleinere rugzakken, onze kleine tasjes en nog 2 extra tassen fietsen. Het was een uitdaging maar gelukkig duurde het maar een kwartiertje ofzo. Op Gili Air heb je ook superleuke strandtenten waar je lekker kan eten, je wijst dan gewoon een vis of een stuk vlees aan en dan gooien ze dat voor je op de barbecue. Saladebuffet erbij, heerlijk! De dag voordat we weggingen hebben we ondanks dat Mars niet lekker was toch maar een snorkeltourtje gedaan. We hebben op een paar plekken gesnorkeld, wat wel mooi was maar ja niet zo mooi als het Great Barrier Reef of bij Koh Tao bijvoorbeeld (verwende backpackers..). Op Gili Meno konden we lunchen, dus we zijn op alledrie de eilanden geweest :) We zagen de Gili's eigenlijk een beetje als de afsluiting van onze reis. We hadden daarna nog 1 nacht op Bali, en we hadden een vlucht geboekt van Bali naar Jakarta voor de dag erna. Op Bali zijn we in Kuta gaan zitten, lekker dicht bij het vliegveld. We hadden een hotel geboekt, in de hoop dat we om 3 uur 's nachts Nederland-Spanje konden kijken. We wilden eigenlijk in een sportbar kijken, maar Marsha was best wel ziek dus dat leek ons toch geen goed idee. Helaas deed de voetbalzender het juist op dat moment niet, dus heb ik de wedstrijd een beetje gevolgd via internet. De dag erna, gister dus, vlogen we naar Jakarta. We namen een taxi naar het hostel, en we vinden Jakarta echt de lelijkste stad ooit. Er zijn hier ook niet echt bezienswaardigheden ofzo. Daarom besloten we om vandaag de hele dag in de Grand Indonesia (een enorme shoppingmall) door te brengen. Toen we wilden gaan lopen regende het keihard, beetje jammer. Toen raakten we aan de praat met een Nederlands meisje, zij was echt net aangekomen vanuit Nederland. Ze wilde wel mee naar de mall, dus we hebben lekker een taxi genomen :) we hebben lekker gewinkeld en lekker gegeten, en zijn nog naar de bioscoop geweest. Superchille laatste dag dus! We hebben ook weer een taxi terug genomen en drinken nog even thee hier in het hostel.

Morgen moeten we om 12 uur uitchecken, we vliegen om 18:00 dus we zullen hier rond half 2 weggaan. Het is wel echt heel raar om weer naar huis te gaan, het voelt erg dubbel. Deze reis was echt geweldig en we zijn zo blij dat we het gedaan hebben!! Maar we vinden het natuurlijk ook weer heerlijk om iedereen weer te zien, in onze eigen bedden te slapen, en natuurlijk hebben we ook wel zin in een bruin broodje kaas (typische Nederlanders) ;)

Dus heel veel liefs, en tot snel!!! Leuk dat jullie ons gevolgd hebben :)

XXX Renate (en Marsha)

• 15 Juni 2014 - 19:42

Annemiek :

Leuk om te lezen !
    Wens jullie een hele goede terugreis .

Bedankt dat ik op papier ( virtueel ) mee heb mogen reizen , erg interresant allemaal .

Deze reis neemt niemand jullie meer af en jullie zullen er vast nog vaak aan terugdenken !

Groetjes Annemiek

• 15 Juni 2014 - 20:58

Tanja Martijn:

Ik wens jullie ook een goede terugreis.
    Ik heb genoten van jullie leuke verhalen.

Groetjes Tanja

• 15 Juni 2014 - 21:32

Monique:

Hoi allebei,
    Goede terugreis :-). Leuk om jullie verhalen te lezen.