Sapa, nachttreinen en goeie deals - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marsha en Renate Waard - WaarBenJij.nu Sapa, nachttreinen en goeie deals - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marsha en Renate Waard - WaarBenJij.nu

Sapa, nachttreinen en goeie deals

Door: Marsha

Blijf op de hoogte en volg Marsha en Renate

09 Maart 2014 | Vietnam, Hanoi

HIIIIIIIIIIIIII,

Okee, stel je voor: je ligt in een bed in een soort kermisattractie. Het maakt een heel hoop herrie en constant hobbels en bobbels. En dit 9 uur lang....En dan lig je in een coupe met een Chinees stel met een baby. Nu kan je je denk ik voorstellen hoe heerlijk wij hebben geslapen in de nachttrein. Zeker op de heenweg was het een ramp haha.

Ons hotel had de taxi naar het treinstation geregeld, met een super goede deal, voor maar 50.000 dong (1 euro 40 o.i.d.). Toen we op het station waren stond de teller maar op 32.000 dong, dus we hebben 18.000 dong te veel betaald. Het is natuurlijk niks voor ons, maar toch, een mega goede deal.
Na een heerlijk nachtje in de nachttrein kwamen we aan in Lau Cai, waarna we nog een uurtje met de bus moesten naar Sapa. In Sapa kwamen er meteen allemaal vrouwen van de H'mong stam langs de bus staan om je dingen te verkopen, super vervelend. Maar ja. We konden gelukkig meteen onze hostelkamer in. We hebben daar even geslapen en lekker gedoucht en om half 2 's middags maar eens besloten om te gaan ontbijten/lunchen in Sapa.
Het was heerlijk weer dus we hebben buiten op een soort veranda lekker gegeten en gedronken in het zonnetje. Daarna hebben we een rondje Sapa gelopen (mega toeristisch, maar oke, best een leuke plaats)!
's Avonds zijn we uit eten geweest en hebben heeeerlijk Aziatisch gegeten, gewokte kip met cashewnoten groenten en rijst. Daar maak je ons blij mee :) We waren nog steeds moe dus we hebben heel vroeg besloten om lekker naar het hostel te gaan en te gaan slapen, we hadden een lange dag voor de boeg!

Gister zouden we om 9 uur opgehaald worden bij het hostel. Dus werden we om kwart voor 11 opgehaald door onze gids, een meisje van de H' mong stam van 17 jaar oud. Gelukkig konden we lekker in het zonnetje wachten, anders was ik wel echt moeilijk chagerijnig geweest denk ik. We waren tenslotte al om 7 uur opgestaan en als je dan nog bijna 2 uur moet wachten.. maar oke. Onze groep bestond verder uit 2 Canadese mensen van rond de 50 jaar, een heel leuk stel. We gingen op pad met onze gids en gelukkig sloten zich al snel 4 vrouwen van andere stammen zich aan die ongeveer de helft zo groot waren van ons en die het begrip persoonlijke ruimte toch anders opvatten dan wij. Zo vinden zij het nog niet eens storend als ze constant op je hielen liepen. Nou, Renate en ik vonden ze in ieder geval verschrikkelijk irritant,omdat ze ons echt schaduwden. Zelfs als je een beetje ging slalommen volgden ze hoe je liep.
Verder was de tocht echt prachtig, we liepen in de bergen rond de rijstvelden en door de rijstvelden, dus we hebben lekker 15 km sportief gedaan en rond gekeken.
Op een gegeven moment werden die vrouwen ECHT heel irritant, ze waren meegelopen maar toen wilden ze alles aan je verkopen en wij maar no no no, en op een gegeven moment gooide zo'n vrouw echt een sjaal op me in de verwachting dat ik hem dan zou kopen, nou zoek het even uit zeg. Ze had denk ik ook door dat ik haar irritant vond want ze zei op een gegeven moment: buy something and then i'm going home. Uiteindelijk gingen ze gelukkig naar huis, na een kilometer of 8 met ons meegelopen te zijn :)
We liepen weer verder, genieten van het uitzicht en de zon. En toen zei ik dat ik zin had in een biertje en die canadezen ook, en toen zei renate iets wat ik noooooooooit had verwacht dat ze zou zeggen: I definitely need a beer. Hahahaha. Tot zover het nee ik ga niet bier drinken op reis hoor.

Onderweg hadden we een picknicklunch in een homestay. super raar,
want onze gids had dus broodjes meegenomen in haar backpack terwijl ze vet lekker eten hadden in die homestay wat waarschijnlijk ook goedkoper zou zijn geweest, maar ja. We hadden een lekker biertje erbij en zaten wel chill totdat een man aan de tafel naast ons een beroerte kreeg. Dat was best wel eng.

Aan het eind van de tour (voor het dorp waar we heen zouden gaan) kwam er een motor aan en werd er vrolijk tegen ons gezegd dat 1 van ons op die motor terug naar Sapa moest gaan en de ander dan moest wachten op een andere motor. Wij keken elkaar aan en dachten, eh dat gaat dus niet gebeuren (Je had de wegen moeten zien..). In onze beschrijving stond namelijk dat we opgehaald zouden worden met een auto en daar hadden we tenslotte ook voor betaald. Na wat heen en weer gebel door de gids konden we inderdaad met een auto. We werden naar een hotel gebracht waar we in een kwartiertje even konden eten (wel heeeeeeeel lekker). Toen met een busje weer naar Lau Cai, op naar de nachttrein.
Daar hebben we eerst op een terrasje nog wat gedronken voor we de trein ingingen.
Deze treinrit liep beter dan de vorige, we hebben meer geslapen :D

Vanmorgen zijn we weer aangekomen in Hanoi en we voelden ons echt smerig, meteen na de trekking een nachttrein in is echt vies. Gelukkig konden we hier lekker douchen en genieten van het ontbijtje.

Nu worden we tussen nu en 5 minuten opgehaald voor onze tocht naar Halong Bay, dus ik ga maar afsluiten. Ook al weet je het nooit met de ophaaltijden hier ;)

Verder: we zijn heeeeeeeeeel blij dat we met zn 2en zijn en we vermaken ons prima. :D:D:D

Liefs, Marsh

• 09 Maart 2014 - 07:56

Denise:

Hihi lekker zo'n ritje met de nachttrein maar wow wat doen jullie leuke dingen. Xx

• 09 Maart 2014 - 18:38

Monique&Aart:

Hoi meiden,
    Echt Superleuk om jullie avonturen te lezen en zo herkenbaar! Wij konden helaas niet naar de halong bay Aart had voedselvergiftiging van een loempia en ik was gestoken door een mug dus geniet ervan en hou me aanbevolen voor de foto's.:-)

Xx Monique & Aart