Koh Tao, BANGKOK BABY, en een aardbeving - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Marsha en Renate Waard - WaarBenJij.nu Koh Tao, BANGKOK BABY, en een aardbeving - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Marsha en Renate Waard - WaarBenJij.nu

Koh Tao, BANGKOK BABY, en een aardbeving

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Marsha en Renate

05 Mei 2014 | Thailand, Ko Lanta

Hoi iedereen,

We zijn nu alweer 3,5 week in Thailand en we vinden het heerlijk!

Krabi - Koh Tao
Na Koh Lanta gingen we nog een nacht naar Krabi, zodat we niet in 1 keer naar Koh Tao zouden moeten reizen. In Krabi zijn we weer naar de foodmarket geweest, waar we onze favoriete bananenshakes voor maar 20 baht kunnen halen, en waar allerlei kraampjes staan waar ze ter plekke sateetjes voor je grillen en groenten voor je wokken. Je kan daar dus prima eten met z'n 2en voor 2 euro 50, lekker cheap. We bleven weer in hetzelfde hostel als de vorige keer, en hebben s avonds gezellig met wat mensen wat gedronken in de buitenbar van het hostel. De dag erna gingen we naar Koh Tao. Als je het opzoekt zie je dat de route van Marsha en mij ook erg logisch is (of toch niet) aangezien we van Koh Phangan naar Koh Phi Phi en Koh Lanta en toen dus naar Koh Tao zijn gegaan. Jae ging duiken op Koh Tao, en Marsha, Stella en ik hebben ons prima vermaakt met andere dingen: we hebben een wandeling in 40 graden gemaakt naar een uitzichtspunt, vanaf daar konden we een ander mooi eilandje zien, eigenlijk 3 eilandjes die met elkaar verbonden zijn door een zandstrook. Ook hebben we een dag een snorkeltour gedaan waar we een haai, een barracuda en veel koraal hebben gezien, en we zijn toen ook op het andere mooie eilandje geweest. S avonds gingen we poolen, speelden we Levensweg in een cafe of dronken gewoon wat. We hebben hier Wieteke ook weer gezien, wat weer heel gezellig was! Ook hebben Mars, Stella en ik deelgenomen aan de beruchte Koh Tao Pub Crawl: een kroegentocht met buckets, shots en een ladyboyshow. We hebben er nog een heel fancy shirtje aan overgehouden, en een paar leuke herinneringen. Jae vond het ook heel grappig toen we terugkwamen in het hostel:) de dag erna was iets minder, maar we hebben ons weer aangesterkt met een heerlijke pizza!

Bangkok
De dag daarna gingen Stella, Mars en ik om 10 uur s ochtends met de boot en bus naar Bangkok. Jae kwam later en had de nachtboot, omdat hij nog zijn 2 laatste duiken had voor z'n PADI. De busreis was wel oke, het was alleen jammer dat Stella geplet werd door haar buurman en de voorburen van Mars en mij vergaten dat sommige mensen knieën hebben en hun stoelen helemaal naar achter hadden gezet. Wij kwamen met 1,5 uur vertraging (hier redelijk normaal) om 11 uur s avonds aan in Bangkok, en namen de taxi naar ons hostel. Het hostel was echt heel chill! Het was nog maar een paar maanden open, dus alles was nieuw, en het was mooi ruim, licht en schoon. We sliepen in een 14 persoonsdorm, maar het voelde helemaal niet druk ofzo. We gingen snel nog even Indiaas eten op de hoek, en daarna lekker slapen. De volgende dag besloten we om naar het MBK winkelcentrum te lopen. Lekker actief, en zo zien we meteen veel van Bangkok dachten we. Nou dat was ook zo, op een gegeven moment zagen we allemaal tenten, prikkeldraad en vernielingen. We waren dus midden in de protesten (daar hebben jullie vast wel wat van meegekregen) terechtgekomen oeps. Gelukkig was het passief, er zaten een paar mensen naar een toespraak op een scherm te kijken. Toch was het een beetje raar en we zijn er dus soort van omheen gelopen. Daarna kwamen we nog langs een mooie tempel met allemaal trappen die leidden naar de gouden top, die we dus maar beklommen en bezocht hebben. Na een paar uur waren we uiteindelijk bij het MBK aangekomen, helaas viel het tegen. Daar wel even geluncht, en toen de malls aan de overkant bezocht: Siam Center, Siam Discovery en Siam Paragon. Alledrie heel leuke malls met veel winkels, eettentjes, een bioscoop, een aquarium en Madame Tussauds. We hebben vooral veel tijd doorgebracht in een winkel waar ze duizend hilarische knuffelbare tissuedooshouders verkochten, en in de H&M om onze toch al uitdijende backpacks nog iets voller te maken :p daarna gingen we terug naar het hostel, aangezien Jae nu ook aangekomen was! S avonds hadden we afgesproken met Carolyn, die Mars en ik kennen van Koh Phangan. Met z'n 5en hebben we toen falafel gegeten en wat gedronken op Khao san road (de backpackersstraat). We waren niet echt in de partymood dus zijn daarna weer naar het hostel gegaan. S nachts hebben we een paar van onze roomies goed leren kennen, aangezien ze niet helemaal geluidloos terugkwamen van het stappen. De een ging op de grond slapen, de ander in het bed van iemand anders die nog niet terug was (en die, zo bleek de volgende dag, bij een ladyboy was), en ze waren in ieder geval hard aan het praten. Nouja oké, kan gebeuren om half 5, je slaapt in een dorm. Ik had alleen niet helemaal verwacht dat ze om half 9 alweer wakker waren en ons weer wakker maakten :p
Die dag zijn we gaan sightseeen: the grand palace, temple of the emerald buddha, wat pho en wat arun. Voor die laatste moesten we met een bootje naar de overkant, voor zelfs wel 3 baht per persoon. Het waren mooie tempels, maar het was ook wel lekker om na uren in de hitte te lopen weer terug te zijn in onze dorm met airco :) toen gingen we uitgebreid douchen en tutten, want we gingen met 2 jongens uit de dorm naar de skybar van the hangover! Ze hebben daar een strikte dresscode, dus jurkjes voor ons en lange broeken en nette schoenen voor de jongens. We hadden alleen een schoenenprobleem. Want wat voor schoenen heb je nou mee als backpacker? Slippers mogen niet, vans staan niet onder onze nette jurkjes, enige optie was birkenstocks. Nou ja die dan maar schoongemaakt en aan gedaan. Helaas mochten die uiteindelijk ook niet, dus toen zijn de jongens alvast naar boven gegaan en gingen wij even winkelen, want ja dan maar nieuwe schoenen! Beetje jammer dat de gemiddelde schoenmaat hier 35 is en er alleen maar lelijke schoenen waren in Stella's en mijn maat. Marsha heeft wel mooie gouden sandaaltjes weten te vinden (en te passen), maar Stella en ik hebben nu dus sandaaltjes die best leuk zouden zijn in een andere kleur, maar paars met roze vind ik nou niet echt je van het. Gelukkig waren ze maar 7 euro ofzo. Ik denk niet dat ze het einde van de reis halen :) eind goed al goed, wij konden ook de skybar op! Supermooi uitzicht over Bangkok, echt heel gaaf! Lekker een Baileys gedronken voor 310 baht, een van de goedkoopste opties haha. Een cocktail was bijvoorbeeld 17 euro, lekker backpackerbudgetproof. Het was wel echt heel leuk om er te zijn. Veel foto's gemaakt en daarna weer naar beneden en ergens gegeten. In het hostel even omkleden en daarna gingen we stappen op Khao San Road met ongeveer de hele dorm :) heel leuke avond gehad, en nu waren wij degenen die anderen s nachts wakker maakten haha.
De dag erna uitgeslapen (wij deden niet aan de half 9 herhaling), nog even naar de malls geweest en toen was het alweer tijd voor de tour die we geboekt hadden. S avonds deden we namelijk een fietstocht dwars door de stad! De organisatie heette Co van Kessel, dit is de Nederlandse medeoprichter. We hadden in de taxi al helemaal bedacht dat de tour hilarisch zou worden aangezien we dan steeds konden zeggen LET'S CO! En we maakten nog duizend flauwe woordgrapjes met co erin, zoals co's cosy company, airco, co's coconuts enzo. Toen kwamen we aan bij de office en daar stond ook een soort beeld van Co op de fiets, dus daar foto's van gemaakt enzo. Toen waren we natuurlijk helemaal benieuwd naar Co, dus Stella vroeg aan iemand where is Co? En hij zei he passed away 2 years ago. Toen voelden we ons echt best wel lullig, maar dit verzin je toch niet?! De fietstour was overigens leuk, we gingen echt door steegjes waar we kraampjes, mensen, honden, katten, tafels en stoelen moesten ontwijken. Na de fietstour even gegeten, en toen hadden Stella en Jae besloten om niet mee uit te gaan, waarna iemand uit de dorm hen grandma en grandpa noemde :p Mars en ik gingen wel uit met de rest van de dorm en het was weer superleuk. We hebben die nacht ook nog een minischorpioen gegeten :) best heftig, maar was lekker! Het smaakte naar chips. Toen we terugkwamen in het hostel bedachten onze roomies dat we Jae wel een kadootje konden brengen: dus we haalden alle nepplanten, nepbloemen, de wasmand en mandjes uit het trappenhuis van het hostel en zetten die voor Jae z'n bed. Natuurlijk werden hij en Stella wakker door ons gelach :p ook werden Marsha en ik nog in bedden gegooid van mensen die nog uit waren, en hebben we de kadootjes voor Jae ook in die bedden gelegd, het was dus allemaal weer superflauw maar ook heel grappig.
De volgende dag gingen we door naar het noorden!

Sukhothai - Chiang Mai - Pai
We deden iets heel backpackerigs. We gingen namelijk gewoon naar het busstation en we hoopten dat er een bus zou gaan naar Sukhothai. Gelukkig ging er 1,5 uur later eentje en waren de tickets ook nog eens heel goedkoop! We kwamen s avonds laat aan in Sukhothai, een plaats die bekend staat om.. ja, weer tempels. Die hebben we de volgende dag bezocht, en verder hebben we heel rustig aan gedaan in Sukhothai. Na 2 nachten gingen we naar Chiang Mai, met een ontzettend hobbelige busrit, niet te zuinig. Daar zaten we 2 nachten in een hippiehostel waar we niet echt heel blij mee waren. De eerste avond zijn we gaan eten en naar de nightmarket geweest, de dag erna hadden we een kookcursus! We leerden op een boerderij onze eigen currypasta maken (ik groen, Mars rood), daarmee een curry, daarnaast nog een stirfry gerecht (ik kip met cashewnoten, mars zoetzure kip), pad thai en mango met sticky rice. Superlekker en leuk! Ik kreeg het alleen wel voor elkaar om pepers onder m'n neus te smeren waardoor dat ging branden :p handig. Verder hebben we nog niet zoveel gedaan in Chiang Mai, we gaan er na Pai nog een paar dagen heen.
Vandaag zijn we in een minivan naar Pai gereden, een hippiedorp vlakbij Chiang Mai. Hier hebben we 2 schattige bungalows, heel leuk! We waren vanavond pizza aan het eten, en toen voelden we opeens de grond helemaal bewegen... er bleek een aardbeving van 6 op de schaal van richter te zijn geweest in Chiang Rai, die wij dus ook voelden, maar dan minder krachtig natuurlijk. Best gek om mee te maken maar gelukkig verder niks aan de hand!
Nu dus een paar dagen Pai en dan weer terug naar Chiang Mai. 12 mei nemen we afscheid van Stella en Jae, dan vliegen Mars en ik naar Kuala Lumpur voor een paar dagen. De rest van Maleisië slaan we helaas over deze reis, vanwege tijdgebrek. Ja we zijn alweer 9 weken weg en hebben er nog 6 te gaan. Vanaf 18 mei kunnen we Indonesië in qua visum en daar gaan we dus de laatste maand doorbrengen!

Heel veel liefs, Renate

• 05 Mei 2014 - 17:36

Annemiek :

Wat een avonturen allemaal , en hoeveel foto's hebben jullies traks wel niet , pffff.
    Geweldig hoor , dat jullie dit zo samen beleven , geniet er lekker van !
    Kun je de rest van je leven mooi op terug kijken :-)
    Veel plezier ,

Groetjes Annemiek

• 05 Mei 2014 - 17:40

Monique:

Hoi Meiden,

Zo te lezen vermaken jullie je goed daar :-). Krijg helemaal zin in thais eten !!
    Geniet er nog maar lekker van ,

groetjes Monique & Aart

• 05 Mei 2014 - 19:59

Anita:

We krijgen niet alleen zin in Thais eten, maar ook in Thaise vakanties!
    Leuk om weer alles te lezen! Liefs, mamXXXX