Noord Thailand, KL & Java - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Marsha en Renate Waard - WaarBenJij.nu Noord Thailand, KL & Java - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Marsha en Renate Waard - WaarBenJij.nu

Noord Thailand, KL & Java

Door: Marsha

Blijf op de hoogte en volg Marsha en Renate

24 Mei 2014 | Indonesië, Lovina

Hoi iedereen,

We zijn inmiddels alweer in Indonesië, dus ik zal jullie even op de hoogte brengen van onze afgelopen weken.

PAI
Renate is de vorige blog gestopt in Pai, een plaats waar wij lekker hebben gerelaxed en eigenlijk vrij weinig hebben uitgevoerd. Deze dagen waren heel erg goed voor ons budget :) Onze bungalows zijn uiteindelijk goed bevallen, we hebben lekker geslapen. Pai is een plaatsje met veel verschillende eettentjes, waar je heel lekker kan eten uit verschillende keukens en er waren ook fijne streetfood kraampjes. We hebben 2 avonden met allemaal verschillende mensen van ons hostel bij het hostel drankspelletjes gedaan en daarna richting de bar in het dorp. De mensen die bij het hostel werkten deden ook vrolijk mee en gimgen gezellig mee de bar in. De bar was niet zo heel erg indrukwekkend, maar we hebben erg gelachen o.a. door de liedjes en het spelen van tafelvoetbal. De eigenaar van het het hostel bracht ook zijn zelfgemaakte likeur op tafel wat echt moeilijk smerig was en wat wij na 1 slokje ook vertikten om te drinken.

CHIANG MAI
Op onze laatste avond in Pai had Jae bij de pharmacie reispilletjes gekocht, en met de heenreis in ons achterhoofd besloten we alle 4 een pil te nemen voor onze weg terug naar Chiang Mai. Dit was een goed idee, we zaten met zn 4en gepropt op de achterbank van de minivan, en door onze reispillen waren we half gedrogeerd (conclusie: ze waren sterk) en waren we duf en hebben we geslapen. De reis ging dus heel snel :) Omdat we niet zo enthousiast waren over ons vorige hostel in Chiang Mai hadden we nu een familiekamer geboekt in een hotel met zn viertjes. Dit was een stuk beter, met heel goede bedden :). We moesten ook wel goed slapen, want we hadden drukke plannen! De eerste dag zijn Stella, Renate en ik naar het Elephant Nature Park geweest, een van de weinige parken waar olifanten goed worden behandeld. Het is een soort opvangpark waar mishandelde olifanten worden verzorgd en eigenlijk worden gered. Even heel moralistisch, maar in ELK olifantenpark waar je op olifanten kan rijden, zijn ze mishandeld om ze zover te krijgen. Het is iedereen zn eigen keuze natuurlijk, maar dit wilden wij niet, daarom de keuze voor dit park. Eigenlijk ben je een soort van vrijwilliger voor 1 dag. Je kan er ook 2 weken blijven, maar dat is overdreven. Je voert de olifanten, kan ze knuffelen, wast ze in de rivier en je hoort van elke olifant zijn of haar verhaal. Nu zijn wij niet echt grote dierenvrienden maar dit was wel echt een super ervaring die je voor altijd meeneemt.
Onze volgende superervaring was de volgende dag, toen gingen Renate en ik ziplinen door de jungle! Dit was fantastisch. We hebben meer dan 30 ziplines gedaan. De gidsen waren super aardig en gezellig en zorgden ervoor dat je je geen moment onveilig voelde. Gelukkig zaten we in een groep met hysterische Chinezen die 5 minuten voordat ze moesten al begonnen te jammeren, gewoon voor de aandacht denk ik. Lekker irritant. Aangezien iedereen de hele tijd gilde en wij als enige niet werden de gidsen iets makkelijker met ons, zo mochten wij als enige met zn 2en tegelijk bij een zipline en gooiden ze ons al als enige met maximale snelheid van de eerste abseil af. Dit was een vrije val van 25 meter en dat was WEL super eng en toen hebben we wel heel hard gegild. Gelukkig gingen we daarna nog 2 x zo'n abseil doen, 1 van 30 meter en 1 van 40 meter. Toen hebben we ook maar gevraagd of omze vrije val iets gecontroleerder mocht. Het was geweldig! S avonds zijn we nog uit gegaan, dit was gezellig!
Na 2 dagen dure activiteiten was het onze laatste dag met zn viertjes, die we hebben doorgebracht door uitslapen, ontbijten bij een bar waar ze bagels hadden, daarna een wrap eten ergens anders en uiteindelijk een heerlijke thaise curry in een klein restaurantje. Een goeie afsluiting van Thailand. Daarna was het weer tijd om onze tassen in te pakken en vroeg te gaan slapen. De wekker stond om half 6, toen hebben we Stella en Jae nog even goed geknuffeld, het is toch raar om na 3.5 week samen reizen weer gedag te zeggen. We zijn trouwens blij hoe het allemaal is gelopen, het is natuurlijk een risico om samen te gaan reizen, maar gelukkig is het goed gegaan en was het gezellig!

KUALA LUMPUR
Omdat we zowel in Cambodja en Thailand langer zijn gebleven dan gepland, we een terugvlucht geboekt hebben, en we de volledige tijd van ons visum in Indonesië willen doorbrengen hebben we zelfs wel 6 dagen voor Maleisië. Eerst wilden we dit verdelen tussen Kuala Lumpur en de Cameron Highlands, maar door de weersverwachting hebben we uiteindelijk besloten om alleen in Kuala Lumpur te blijven. Theeplantages en wandeltochten in stromende regen en onweer zijn niet echt ons ding.
We verbleven de eerste 3 nachten in een fancy hostel, dat super goed wordt beoordeeld op alle sites. Dit hostel lag tussen China Town en Little India. Maleisië is een islamitisch land en verder wonen er veel mensen uit India. KL is de eerste plek op deze reis waar wij ons als 2 meiden niet helemaal veilig hebben gevoeld. In Vietnam staarden de mensen ook, maar hier staarden de mensen veroordelend. Aangezien het bijna 40 graden was hadden wij wel shorts aan, maar dan wel in een combinatie met een tshirt met korte mouwen. De blikken die je echter krijgt...dat staren...alsof je een hoer bent. KL is niet vrouwvriendelijk, alleen bij de malls was het een beetje normaal. Dat je in de trein coupés hebt voor alleen vrouwen zegt genoeg....
Verder is KL een echt moderne stad met veel contrasten. Je hebt de wat oudere wijken en de super moderne wijken met gigantische malls met veel winkels, foodcourts, bioscopen etc. Je hebt er zelfs 1 met een achtbaan, dat is wel echt bizar.De eerste dag in KL hebben we er een drukke dag van gemaakt met veel sightseeing, we zijn door China town gelopen, naar de nationale moskee geweest (wat echt super mooi was), naar het nationaal museum geweest en daarna naar de Pavillion Mall, waar we tepanyaki hebben gegeten in de foodcourt en we daarna hebben beste gewinkeld bij de forever21 :). 'S avonds zijn we naar de rooftopbar geweest, wat leuk kan zijn, maar het was juist deze avond erg rustig en een beetje saai. Jammer. De dag erna hebben we uitgeslapen en zijn we naar 2 films geweest in de mall, the other woman en Rio 2. Heerlijk zo'n dagje chillen. We vonden ons hostel niet sociaal genoeg en te duur, dus we zijn op de 3e dag verhuisd naar Sunshine bedz, wat een gezelliger hostel was. Die dag zijn we daarvoor nog door little india gelopen en hebben we op bed gechillt want 's avonds was het tijd voor de KL pubcrawl, dit was echt heel erg leuk. De 4e dag hebben we uitgeslapen en zijn we naar de skybar van het Trader hotel geweest, waar we met onze roomies,onder het genot van een Mojito de Petronas Towers hebben gezien en de zonsondergang daar. Onze laatste dag in KL zijn we met de trein naar de grotten geweest en hebben we onze roomies overgehaald om mee te gaan op de kroegentocht. Het was gezellig, maar jammer genoeg voor ons allemaal was de 1e kroegentocht leuker.

JAVA
Op 18 mei vlogen we naar Indonesië. We zijn direct naar yogyakarta gevlogen, we hebben namelijk al van zoveel mensen gehoord dat Jakarta niet leuk is, en aangezien we hiervandaan naar huis vliegen zien we het dan wel. In Yogya zaten we in een best wel leuk hostel, de locatie was niet echt in het backpackersgedeelte, maar wel dichtbij een andere leuke straat vol met restaurantjes. We sliepen hier 3 nachten. We hebben een dagje sightseeing gedaan in Yogya zelf, waarbij we de hele stad zijn doorgelopen. De mensen in Yogya waren super vriendelijk, ze wilden ons helpen oversteken, ze wilden ons interviewen voor school of gewoon met ons praten of op de foto zetten. Een man heeft ons het advies gegeven om naar een batik atelier te gaan, iets typisch Javaans, wat achteraf heel erg leuk was. 'S avonds hebben we heerlijk gegeten in een restaurant wat ons was aangeraden door Stella en Jae. Daarna gingen we naar bed, we hadden de volgende dagen namelijk een super druk programma. Dit is de nacht waarop ons verrotte slaapritme is begonnen. Ik heb die nacht namelijk geslapen van 10 tot 12 en van half 4 tot half 5. Toen ging de wekker namelijk, we gingen naar de Borobodur. De borobodur is 1 van de 7 wereldwonderen, het is een super mooie tempel. Bij de borobodur waren wij echter net zo'n bezienswaardigheid als de tempel zelf, we zijn zonder overdrijven met minimaal 400 mensen op de foto geweest. Hele schoolklassen, hele bussen, eigenlijk met bijna elke niet westerse bezoeker.
Dit was echt te bizar voor woorden. Hierna gingen we naar de Prambanan, ook een mooie tempel maar wij zijn inmiddels super verwende backpackers, in vergelijking met Angkor Wat stelde dit niks voor en het had dezelfde stijl. Hier zijn we dus maar kort geweest.
' smiddags hebben we nog even geslapen, waarna we s avonds uit eten zijn geweest, onze tas hebben ingepakt etc. Ik kon helaas niet slapen, dus na 1.5 uur slaap moest ik mn bed weer uit om de trein te halen naar Probolinggo. Na 9 uur in een trein voor de locals te hebben gezeten kwamen we aan in Probolinggo. Een plaats dat niks voorstelt maar redelijk dicht bij de Bromo vulkaan ligt. Hier hadden we een hotel, het hotel was wel prima, we hebbe er alleen een tour geboekt voor veel te veel geld met veel info wat niet echt klopte. En dat terwijl we echt niet meer naïeve backpackers zijn. Ze hadden gewoon een erg overtuigend praatje en uit voorraad gemakzucht hebben we daar geboekt. Gelukkig was de tour wel super! Onze wekker ging om kwart voor 2 's nachts (♡♡♡♡♡♡) om richting Bromo vulkaan te rijden en de sunrise te bekijken vanaf een viewpoint. Het was super koud, maar het was wel heel mooi! Daarna reden we met de jeep naar de Bromo zelf, waar we die hebben beklommen. Echt vet om bovenop een nog actieve vulkaan te staan. Je merkte wel heel erg dat je hoog zat en in vulkaanlucht in je keel. Na het beklimmen van de Bromo reden we weer terug naar Probolinggo, waar we hebben ontbeten, gedoucht en nog even een uur in bed te hebben gelegen. Om kwart over 11 stapten we weer in de auto en reden we in zo'n 5 uur naar Ijen, een prachtig natuurgebied met een actieve vulkaan. Onderweg stopten we eerst bij een supermarkt waar de mensen in onze auto eten en drinken haalden (incl. wij zelf) maar daarna stopten we en half uur later bij een restaurant waar de organisatie waarschijnlijk een deal mee had. Toen wij namelijk alleen iets te drinken bestelden en niet iets te eten deed die man namelijk echt zo achterlijk, dat je zelfs de neiging krijgt om te zeggen dat ze dat drankje ook wel konden laten zitten. De ijskoffie was nog vies ook, ik verdenk ze ervan dat ze dat expres hebben gedaan. Kinderachtig. Zeker omdat het niet onze schuld was, wisten wij veel dat er een lunch stop aankwam! Uiteindelijk kwamen we in onze homestay aan, een beetje viezig en niet helemaal je van het, maar oké best prima. Het diner was lekker en toen zijn we weer extreem vroeg in bed gaan liggen, om 8 uur, want onze wekker ging nu om half 4. Weer zo'n mooie tijd. We sliepen echter wel al om half 9 waardoor we nog best wat uur hadden gemaakt. Om 4 uur vertrokken we en werden we om 5 uur afgezet aan de voet van de vulkaan Ijen, deze hebben we ook beklommen, wat echt wel een ander verhaal was dan de Bromo, het was ong. 3,5 kilometer waarvan 2 super stijl omhoog, waardoor je er zo'n 1.5 uur over deed om boven te komen. Het was best pittig, maar het was zo ontzettend mooi! Boven aangekomen zag je blauwe lava in de krater, en uiteraard alle (giftige) dampen. We hadden een sjaal voor onze mond en hopen dat we niet zijn vergiftigd :) daarna zijn we weer naar beneden gelopen en werden we naar de haven gebracht. We gingen lekker naar Bali! Eerst werden we echter in een locals bus gepropt met onze backpacks en wel nog veel andere mensen van de groep. Deze bus ging de ferry op die ons naar Bali zou brengen. Op de ferry hebben we gechillt met nog 3 andere nederlanders

BALI
Na de ferry moesten alle mensen die naar Lovina wilden uit de bus. Dat waren toevallig wij 2 en de 3 Nederlanders. Wij zouden met een minivan naar Lovina gebracht werden. De man die ons opving probeerde echter nog wat geld aan ons te verdienen door ons gewoon in een locals bus te laten nemen. Als we een privé auto wilden moesten we nog allemaal 20.000 roepiah inleggen. Dat hebben we uiteraard niet gedaan, principe kwestie. De bus ging voor mn gevoel zo'n 20 km per uur en we hebben er zo'n 2 uur over gedaan om in Lovina te komen. We hadden bedacht om met zn 5en naar hetzelfde hotel te gaan om zo een sterke positie te hebben voor prijsonderhandelingen. Dit is uiteindelijk ook gelukt, we zitten in een super mooi hotel, aan het strand, met zwembad, met ruime kamer, airco en heet water voor 280.000 per nacht in plaats van 350.000 per nacht. Gister hebben we met zn vijfjes drankjes gedaan en sunset gekeken en heerlijk gegeten bij het hotel. Daarna hebben we in de bar vlakbij ons hotel nog wat gedronken.

Na al deze verhalen zijn we dan aangekomen bij vandaag. Vandaag hebben we heeeelemaal niks gedaan. Dat mag ook wel weer na die actieve dagen. We zijn net alleen uit eten geweest in een fantastisch restaurant waar we couscous met feta en aubergine hebben gegeten en verse muntthee hebben gedronken voor het eerst in 3 maanden. Morgen gaat de wekker weer vroeg, we gaan namelijk even een tour doen om 6 uur 's morgens, dolfijnen spotten! Daarna gaan we met een andere tour langs watervallen en meren met een privé chauffeur naar Kuta. Het is namelijk wel weer tijd voor een feestje!

Indonesië bevalt ons tot nu toe goed, de natuur is prachtig, de plaatsjes leuk, de mensen aardig en het eten heerlijk. Het enige waar ik super veel moeite mee heb is dat mensen je overal proberen op te lichten. Dat is niet echt goed voor mijn vertrouwen in de mens. Je wordt er zelf ook harder van, dat merk ik duidelijk. Ik weet ook niet helemaal of dat iets slechts is.
We gaan in ieder geval nog 3 weekjes volop genieten van alles hier. Ik hoop dat met jullie ook alles goed gaat.

Heel veel liefs, Marsha

• 25 Mei 2014 - 11:45

Sina:

Wat leuk alle verhalen. Jullie genieten van allemaal prachtig plekken en ik geniet van jullie verhalen. Heel veel plezier de komende 3 weken. Groetjes daar.

• 26 Mei 2014 - 11:15

Inge:

Lieve Mars en Renate! Wat een leuk verhaal! Het klinkt als een heerlijke, relaxte en toch ook avontuurlijke reis! Geniet de komende drie weken volop, want voordat jullie het weten zijn jullie weer thuis! Veel liefs!! X